tirsdag 6. januar 2015

Hva vi lærte om Bangkok...

Vi kan ikke kalle oss eksperter på Bangkok, men etter å ha vært i byen i fem dager var det spesielt tre ting vi lærte:

Taxi
Å ta taxi i Bangkok koster en brøkdel av hva det gjør hjemme, og en drøy halvtimes taxitur fra flyplassen til hotellet lettet oss for skarve 500 baht, som tilsvarer ca. 100kr. 
Men det jeg lærte i ettertid var at turen vår fra flyplassen ikke skulle kostet mer enn i underkant av 20kr. Taxiene nekter som regel å bruke takstameter og vil presse deg til å betale en fastpris for turen.
Og selv om prisen er latterlig billig i forhold til prisene hjemme, er det ofte 5 ganger mer enn det det skal koste. 
Det tok et par dager før jeg ble vant til å kreve takstameter med sjåførene, og jeg følte meg like smålig og gjerrig hver gang. Mange nektet og kjørte videre, men det gikk veldig greit for det tok ikke mer enn ti sekunder så var neste taxi på plass. Det florerte av dem hvor som helst og til enhver tid.
Noen ganger godtok vi halve prisen av det de oppga. Det kom an på hvor sliten vi var og jeg kan ikke si at det ruinerte oss å betale 30kr i stedet for 10. Så fikk det bare være at han følte han lurte oss trill rundt. 
Da jeg nevnte at taxier fantes overalt, mente jeg overalt! Freshe farger har de også!


Søppel
En ting er klinkende klart! Det finnes flere taxier i Bangkok enn søppelbøtter.
En så vanvittig mangel på steder å gjøre av søpla si skal en lete lenge etter, og jeg kunne gå å bære på en tom plastflaske i timesvis før jeg fant en gatebod eller matvogn med en godt gjemt søppelbøtte som jeg sneik søpla mi nedi.
Det har seg slik at det ikke finnes noen offentlig ordning for avfallshåndtering her, og alle er ansvarlig for å håndtere sitt eget avfall.
Men etter hvert som dagen gikk så kom det fram en slags ordning; Strategisk plasserte søplehauger i gatene som noen antageligvis samlet inn om natten.
Nå har jeg funnet ut at 7-Eleven butikkene har søppelbøtter, og 7-eleven er overalt!



Svindlere
Foruten taxier, finnes det en mindre type taxi som kalles Tuk-tuk. Dette er en slags trehjulet moped med vogn som er billigere enn en vanlig taxi. Problemet med disse er at sjåførene ofte prøver å lure turister med til tvilsomme skreddere, falske gullsmed-forretninger eller attraksjoner.
Det samme gjelder menn i finstasen som står gatelangs i turistområder og prøver å få kontakt med deg. De virker veldig vennlig og hjelpsomme, men de vil bare sende deg til forretninger, attraksjoner eller show som kan koste deg dyrt.



Vi fikk ikke æren av å oppleve dette, da vi bodde litt for langt unna turistområdene til at en Tuk-tuk ville være praktisk. Og du skal være ganske ute for å akseptere en invitiasjon fra en vilt fremmed i finstasen som snakker litt for bra engelsk for å være lokal.


Aril


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar